ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران داستان پر پيچ و خمي را طي كردهاند تا به امروز رسيدهاند. از توليد جيپ وليلز و جيپ آهو در دوران پهلوي و پس از آن كه استفاده ايرانيها به پاترول و لندكروز محدود ميشد، تا اينكه تاريخ ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران در دهه اخير به استفاده از ماشينهاي شاسي بلند چيني و كمي هم از توليدات شركتهاي بزرگ خودروسازي جهان تغيير جهت داد.
ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران داستان پر پيچ و خمي را طي كردهاند تا به امروز رسيدهاند. از توليد جيپ وليلز و جيپ آهو در دوران پهلوي و پس از آن كه استفاده ايرانيها به پاترول و لندكروز محدود ميشد، تا اينكه تاريخ ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران در دهه اخير به استفاده از ماشينهاي شاسي بلند چيني و كمي هم از توليدات شركتهاي بزرگ خودروسازي جهان تغيير جهت داد. براي اجاره ماشين در تهران به سايت اجاره خودرو رنت ران مراجعه كنيد.
چرا بايد ماشين شاسي بلند بخريم؟
به محض ورود خودروهاي شاسيبلند و قرارگرفتن آنها در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران استقبال زيادي از آنها شد. خودروهاي شاسيبلند فضاي حمل بيشتري نسبت به ساير ماشينها دارند؛ شما با استفاده از اين ماشينها ميتوانيد وسايل بيشتري را با ماشين خود حمل كنيد، همچنين با خريد مدلهاي خاصي از اين خودروها ميتوانيد به ظرفيت حمل 7 يا حتي ۹ نفر سرنشين دسترسي داشته باشيد.
امروزه اكثر خودروهاي شاسيبلند داراي چهار چرخ فعال هستند كه علاوهبر ايجاد قدرت بيشتر در ماشين، امنيت شما را در هنگام استفاده افزايش ميدهد. همچنين اين ماشينها داراي قابليت شناوري هستند كه برخورد آنها را با موانع، بسيار راحت ميكند و در سفرهاي جادهاي و آفرود، تجربه فوقالعادهاي براي كاربر فراهم ميكنند.
اين ويژگيها و مزيتهاي بسيار ديگر، ماشين هاي شاسي بلند را در ايران در دسته محبوبترينها قرار داده است.
بهترين خودروهاي شاسي بلند ايران
ماشين هاي شاسي بلند در سال هاي گذشته بسيار مورد توجه مردم جهان به خصوص ايرانيان قرار گرفته است. راحتي رانندگي خانوادگي، امنيت و زيبايي از دلايل اين امر ميباشد.
ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران به علت تحريم در دهه گذشته، تنوع بالايي ندارند. بيشتر اين خودروها يا از نوع مونتاژ خودروهاي چيني هستند يا اينكه در سالهاي پس از توافق هستهاي وارد كشورمان شدهاند. در ادامه اين مقاله به بررسي ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران ميپردازيم.
هيونداي سانتافه
نسل اول هيونداي سانتافه سال 2001 در كرهجنوبي توليد و از نسل دوم، اين خودرو به ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران اضافه شد. اما نسل سوم اين خودرو بود كه فروش بسيار بالايي را در بازار ايران تجربه كرد؛ از سه تيپ توليدي براي نسل سوم، اين مدل GLS بود كه به بازار ايران وارد شد.
اين بالابلند كرهاي كه ميتوان گفت يكي از بهترين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران است با موتور 2.4 ليتري و چهار سيلندري كه دارد، 188 اسب بخار قدرت توليد ميكند كه براي انتقال اين قدرت از يك گيربكس ششسرعته استفاده شده است. مصرف سوخت تركيبي سانتافه 9.5 ليتر است كه براي يك شاسيبلند سنگين مانند سانتافه عدد خوبيست.
كيفيت بالاي ساخت قطعات داخل كابين و سواري نرم و راحت در كنار امنيت بالا و دسترسي آسان به خدمات پس از فروش در كشور، از ديگر ويژگيهاي قابل ذكر براي سانتافه است كه آن را به يكي از انتخابهاي اصلي خريداران تبديل كرده است.
نيسان جوك
اگر ميخواهيد خودرويي داشته باشيد كه هم اسپورت و هم SUV باشد و هم تجربه يك رانندگي فوقالعاده را براي شما فراهم كند، بايد در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران، نيسان جوك را انتخاب كنيد؛ اين خودرو داراي يك طراحي منحصربهفرد است كه حس خاصبودن را به شما منتقل ميكند.
در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران امكان خريد نيسان جوك در سه مدل اسكايپك، اسپرت و پلاتينيوم فراهم شده است كه مدل اسپرت در مقايسه با دو مدل ديگر، كاملتر به نظر ميرسد. اين شاسيبلند ژاپني كه براي اولين بار در سال 2010 توليد شده، در مدل اسپرت خودش كه مخصوص عاشقان شتاب و قدرت است به يك موتور 1618 سيسي مجهز شده كه 190 اسب بخار توان توليدي دارد و شتاب آن 8.1 ثانيه است.
در نهايت ميتوان نيسان جوك را بهعنوان انتخاب اول افرادي كه به دنبال خودروهاي خاص در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران ميگردند در نظر گرفت. خودرويي كه با ويژگيهاي خاص و سواري راحت، رضايت شما را جلب خواهد كرد.
تويوتا RAV4
اين خودرو در سال 2013 به جمع ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران اضافه شد. اين محصول با مصرف سوخت تركيبي 7.6 ليتر از محصولات كممصرف بازار محسوب ميشود. تويوتا براي اين محصول از يك موتور 4 سيلندر خطي 16 سوپاپ استفاده كرده است كه 177 اسب بخار قدرت توليد ميكند؛ اين قدرت با استفاده از يك گيربكس ششسرعته اتوماتيك به چرخها منتقل ميشود.
طراحي زيبا به همراه سيستم امنيتي با ضريب امنيت بالا، در كنار هندلينگ مناسب و احساس قدرتي كه رانندگي با اين شاسيبلند به شما منتقل ميكند، آن را به يك انتخاب عالي در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران تبديل كرده است.
كيا اسپورتيج
از ديگر ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران، ميتوان به شاسيبلند كيا اسپورتيج اشاره كرد. اسپورتيج از ظاهر نسبتا جذاب و اسپورتي برخوردار است و به مصرف سوخت مناسب و ترمزهاي قوي شهرت دارد. كيا براي اين شاسيبلند از قلب تپنده 4 سيلندر 2.4 ليتري استفاده كرده است كه 185 اسب بخار قدرت به محورها منتقل ميكند.
از ديگر نقاط قوت اين محصول، ارگونومي مناسب داشبورد و استفاده از گيربكس ششسرعته هوشمند است كه ميتوان آنها را در مقابل ضعفهايي مانند عملكرد ضعيف سر پيچها و عايقبندي نامناسب كابين قرار داد.
پژو 2008
پژو 2008 از تابستان 1396 با توليد در خط توليد ايرانخودرو در دسته ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران قرار گرفت. اين محصول پژو با امكانات رفاهي مناسب و ويژگيهاي فني عالي خودش، مورد استقبال گسترده خريداران قرار گرفت.
پژو براي اين شاسيبلند از يك موتور 1.6 ليتري استفاده كرده است كه توان توليد 163 اسب بخار را دارد. اين كراساوور تنها در 8.2 ثانيه صفر تا صد را طي ميكند و مصرف سوخت تركيبي آن 6.7 ليتر است؛ مصرف بنزين پايين باعث شده است اين ماشين بتواند استاندارد آلايندگي يورو5 را دريافت كند.
عدم استفاده از امكاناتي همچون سانروف و كمبود لوازم يدكي با مزايايي همچون كابين باكيفيت، ظاهر مدرن و شتابگيري سريع و سواري نرم و راحت جبران شدهاند تا اين شاسيبلند را به يك انتخاب ايدهال در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران قرار دهد.
رنو كپچر
نسخه تجاري رنو كپچر براي اولين بار در سال 2013 در نمايشگاه ژنو رونمايي شد. اين خودرو بهعنوان رقيب اصلي پژو 2008 در بين شاسي بلند هاي موجود در ايران شناخته ميشود.
رنو براي كپچر از پيشرانههاي بنزيني و ديزلي با حجمهاي 898 و 1197 سيسي استفاده كرده است؛ اين پيشرانهها بهترتيب قادر به توليد توان 90 و 120 اسب بخاري هستند كه به ترتيب با استفاده از يك گيربكس ششسرعته دستي و ششسرعته اتوماتيك، قدرت را به محورها انتقال ميدهند.
ايرانخودرو تنها مدل 120 اسب بخاري را براي بازار ايران توليد ميكند و مدتزمان رسيدن سرعت آن از صفر تا 100 كيلومتر را 10.9 ثانيه و ميزان سوخت مصرفي آن در حالت تركيبي را 5.9 ليتر عنوان كرده است؛ اين مصرف سوخت بسيار پايين، كپچر را به يك انتخاب مناسب در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران تبديل كرده است.
متاسفانه رنو براي كپچر از سيستم چهار چرخ متحرك استفاده نكرده است و قدرت موتور تنها به چرخهاي جلو منتقل ميشود. رنو براي پوشش اين نقطهضعف سعي كرده است با استفاه از سيستم تعليق مناسب و هندلينگ ايمن در عبور از پيچها مشتريها را راضي نگه دارد.
هيونداي توسان
آخرين نسل از هيونداي توسان كه مجوز حضور در بازار ايران را گرفت و اسم خود را در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران ثبت كرد، نسل سوم توسان بود. هيونداي توسان هم داراي پيشرانه بنزيني و هم ديزليست كه كرمانموتور تنها نسخه بنزيني آن را در ايران توليد كرد.
پيشرانه 4 سيلندر اين خودرو داراي حجم ۲ ليتريست و 155 اسب بخار قدرت توليد ميكند. قدرت موتور با استفاده از يك گيربكس ششسرعته اتوماتيك به محورهاي عقب و جلو هدايت ميشود. توسان در مدتزمان 11.8 ثانيه شتاب صفر تا صد را طي ميكند و مصرف بنزين تركيبي آن در 100 كيلومتر 8.3 ليتر است كه براي يك شاسيبلند در اندازه توسان، عدد مناسبي به نظر ميرسد.
امكاناتي همچون طراحي عالي به همراه ضريب امنيت مناسب در كنار امكانات رفاهي فراوان، اين خودرو را به يكي از بهترين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران تبديل كرده است.
بهترين ماشين شاسي بلند چيني در ايران
در بالا برخي از بهترين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران را بررسي كرديم. برخي از اين ماشينها حتي در دسته باكيفيتترين و بهترين محصولات موجود در بازار شاسيبلندهاي دنيا قرار ميگيرند اما بعد از ممنوعيت ورود خودروي خارجي به كشور، جاي خود را به شاسيبلندهاي چيني دادهاند.
يكي از اصليترين دلايل اقبال به شاسيبلندهاي چيني، قيمت كمتر آنها نسبت به ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران از كره و ژاپن است؛ خودروهايي كه گاها چندين برابر شاسيبلندهاي چيني قيمت دارند. در ادامه به بررسي چند مورد از بهترين ماشين هاي شاسي بلند چيني بازار ايران ميپردازيم.
دانگ فنگ ديگنيتي
گروه بهمن، ديگنيتي را اولين بار در سال 99 به بازار خودروي ايران معرفي كرد و اولين سري آن را در سال 1400 به بازار عرضه كرد تا اين خودرو هم در دسته ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران قرار گيرد.
دانگ فنگ ديگنيني از يك موتور توربوشارژر 1.5 ليتري استفاده ميكند كه گيربكس CVT تعبيهشده براي اين خودرو، آن را به چرخها منتقل ميكند. ديگنيتي براي رسيدن از سرعت صفر تا 100 به 13 ثانيه زمان نياز دارد و مصرف سوخت تركيبي آن در 100 كيلومتر تنها 7.3 ليتر است كه اين خودرو را در دسته كممصرفها در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران قرار ميدهد.
از نقاط ضعف ديگنيني ميتوان به سيستم تعليق خشك و تكديفرانسيلبودن اشاره كرد كه در مقابل نقاط قوتي همچون پايداري و مانورپذيري بالا، كيفيت ساخت مناسب و فضاي داخلي بزرگ و جادار قرار گرفته و آن را به يك انتخاب ايدهال در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران قرار دادهاند.
جك S5
از بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران، قطعا جك اس 5 را نميتوان بهراحتي ناديده گرفت. نسخه گيربكس دستي اين كراساوور چيني نخستين بار در سال 1393 توسط كرمانموتور وارد كشور شد و نهايتا در سال 95 بود كه نسخه اتومات آن در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در كشور قرار گرفت.
جك S5 اتومات داراي جعبه دنده ششسرعته است. قلب تپنده اين شاسيبلند، يك موتور توربوشارژ با حجم 1997 سيسي است كه توان توليد حداكثر قدرت 171 اسب بخار را دارد. اين شاسيبلند در مدت 11 ثانيه صفر تا صد را طي ميكند و ميزان مصرف بنزين آن در صد كيلومتر 7.7 ليتر است كه باعث شده اين خودرو بتواند استاندارد آلايندگي يورو5 را دريافت كند.
در يك جمعبندي كلي ميتوان نقاط قوت جك S5 را قدرت بالاي پيشرانه، طراحي ظاهري جذاب و كابين جادار و پرامكانات آن در نظر گرفت كه در مقابل نقاط ضعفي مانند كيفيت پايين متريال استفادهشده براي كابين و استفاده از تسمهتايم بهجاي زنجيرتايم قرار گرفتهاند.
چري تيگو 5
مديرانخودرو در سال 1394 اولين خودرو از كمپاني چري به نام تيگو 5 را وارد بازار ايران كرد. اين محصول در بين ماشين هاي شاسي بلند موجود در ايران رقيب مستقيم جك S5 و هايما S7 در نظر گرفته ميشود.
پيشرانه خطي ۴ سيلندر تيگو 5 قدرت خروجي 139 اسب بخار توليد ميكند كه براي انتقال قدرت اين پيشرانه به چرخهاي جلو از يك گيربكس ششسرعته CVT استفاده شده است. تيگو 5 سرعت صفر تا صد را در 13 ثانيه طي ميكند و مصرف سوخت تركيبي آن 9 ليتر بهازاي صد كيلومتر است.
فضاي جادار كابين در كنار امكانات رفاهي و ايمني، بهعنوان نكات مثبت تيگو 5 در نظر گرفته ميشوند كه در برابر نقاط ضعفي مانند شتاب و كشش ضعيف، سواري خشن و صندوقعقب كوچك قرار ميگيرند.
منبع : ماشين هاي شاسي بلند در ايران