آشنايي با انواع گردشگري الكترونيك
طي ساليان اخير استفاده از فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي نوين در جهت توسعه گردشگري، باعث پديد آمدن شاخه اي با عنوان گردشگري الكترونيكي يا e-tourism گرديده است. همچنين امروزه گردشگري به عنوان يك صنعت بين المللي و يك بازار بزرگ جهاني شناخته ميشود. بهگونهاي كه اين مهم بخش عظيمي از توسعه اقتصادي كشورهاي متعددي را در برگرفته است و حتي در مناطقي ميزان سودآوري آن از صنعت نفت پيشي گرفته است.
وقتي به گزارشات سازمان جهاني گردشگري در سال 2017 رجوع مي كنيم به اين نكته پي ميبريم كه ميزان سفرهاي گردشگري در جهان به عددي نزديك يك ميليارد و ۳۲۳ميليون و در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶ درصدي به يك ميليارد و چهارصد ميليون سفر رسيده است. اين در حالياست كه توسعه روزافزون سيستمهاي مجازي و الكترونيكي باعث سرعت گرفتن روند سفرها و سهولت بسيار زياد آنها نسبت به دهههاي قبل شده است.
به همين دليل با توجه به اهميت گردشگري در رشد اقتصادي و همچنين بررسي تاثير به سزاي فناوريهاي نوين بر اين صنعت، اين نتيجه حاصل ميگردد كه با تقويت سيستمهاي گوناگون فناورانه و اتكا به پتانسيلها و جاذبههاي متعدد گردشگري در ايران ميتوان اتفاقي شگرف در روند اقتصادي ايران و همچنين صادرات فرهنگ غني ايراني به جهان رقم زد.
گردشگري الكترونيك موتور محرك صنعت گردشگري
اين نوع گردشگري را ميتوان موتور محركي (DRIVING FORICE) براي صنعت گردشگري به شمار آورد.وضعيت گردشگري در جهان به گونه اي است كه هر ساله با ميزان رشد بيشتري مواجه هستيم و تعداد گردشگران نيز افزايش مي يابد. در واقع مقاصد گردشگري تقريبا تمام نقاط جهان را شامل مي شوند و مردم دنياي امروز نسبت به ديدن شگفتي هاي كشورهاي مختلف بسيار اشتياق دارند و به همين خاطر نيز گردشگري بين المللي رونق قابل توجهي يافته است، به طوري كه با بررسي ميزان پروازهاي بين المللي صنعت گردشگري در سطح جهان، مي توانيم به ميزان افزايش اين صنعت در دوران اخير پي ببريم.
ويژگي هاي گردشگري الكترونيك
1. امكان استفاده آن براي تمام افراد بدون محدوديت سني و ناتواني هاي جسمي
2. عدم محدوديت فضا
3. عدم محدوديت زمان
4. عدم محدوديت مكاني
5. استفاده چند باره از تور مجازي براي اهداف مختلف و بدون محدوديت در استفاده از آن
مزاياي گردشگري الكترونيك
1. صرفه جويي در وقت و پول
2. افزايش بازيد سايت كه در نهايت منجر به بازده بيشتر و افزايش درآمد مي شود
3. اشتراك گذاري اطلاعات در كوتاهترين زمان ممكن
4. پيدا كردن همسفر از طريق شبكه هاي اجتماعي
5. افزايش ارتباطات بين ملت ها
6. كارآفريني مجازي در عرصه گردشگري
7. انتشار تجربيات و اطلاعات چندرسانه اي از مناطق مختلف گردشگري
8. معرفي و پيشنهاد فرصت هاي اقامتي ارزان و رايگان در كشورهاي مختلف
9. كاهش نياز به مديران و راهنمايان تور و هزينه هاي اضافي
10. مشورت انلاين پيش از سفر
11. استرس كمتر
12. مؤثر در موتور جستجوي املاك و مستغلات
گردشگري الكترونيك و چالش ها
بصورت خلاصه مي توان گفت كه گردشگري الكترونيك به معناي حضور در سرزمين ديجيتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبكه گسترده جهاني است كه امكان مشاهده اطلاعات صوتي، تصويري و متني را از دنياي فيزيكي پيرامون را در اختيار ميگذارد.
اين نوع گردشگري مقولهاي جديد و نوپاست كه در طي ۲۰ سال اخير مطرح و مورد توجه قرار گرفته اس و همچنين اين نوع از گردشگري برپايه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ابزاري است كه از طريق آن، گردشگري ميتواند در كوتاهترين زمان و با كمترين امكانات و هزينه به يك كشور يا مكاني خاص سفر كرده و جاذبههاي گردشگري و ظرفيتهاي گردشگري يك كشور را شناسايي كند.
يك گردشگر يا مسافر الكترونيكي به طور معمول پس از ورود به يك سايت گردشگري، انتظار دسترسي به سرويسها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد.اطلاعات كلي در مورد وضعيت جغرافيايي و اقليمي منطقه، به همراه آگاهي از وضعيت آب و هواي منطقه مورد نظر، ارايه اطلاعات در مورد راههاي ارتباطي، معرفي آثار و بناهاي تاريخي، فهرست موزهها و گالريها و مكانهاي ديدني، همراه با ساعت بازديد، نرخ مكالمات تلفني بين كشور مبدا و مقصد و خدمات ديگر ازجمله كاركردهاي گردشگري الكترونيك است.همچنين گردشگري الكترونيك كارهايي از قبيل رزرو كردن بستههاي سفر، پروازها، هتلها و عرضهي اطلاعات گردشگري را تسهيل ميكند.
گردشگري الكترونيك مرزهاي كشورها را كنار مي زند و گامي موثر در افزايش آگاهي و شناخت ملل از جاذبه هاي گردشگري و به تبع فرهنگ و ميراث يكديگر به شمار مي رود.
حال اين روزهايي كه ويروس كرونا در كشور جولان ميدهد و مردم به ويژه در نوروز از سفر منع ميشوند بهترين گزينه براي گذران ايام نوروز و سرگرمي گردشگري در قاب رايانهها يعني همان گردشگري الكترونيك است.
براي مشاهده ادامه مطلب آشنايي با انواع گردشگري الكترونيك كليك كنيد.